Cases
Branche
Telecom bedrijf
Aanleiding
Trage betalingen door klanten
Omvang bedrijf
> 5.000 medewerkers
Omzet bedrijf
> 5 miljard
Cash vrijgespeeld
Betaalgedrag klanten
Klanten betalen niet/te laat
Uit analyse bij dit telecom bedrijf bleek sprake van een forse openstaande debiteuren posities (zowel overdue als disputed).
Probleem
Liquiditeit issue
Forse posities voorfinancieren, waardoor liquiditeits- en waarderingsissue; omzet in P&L, maar nog geen ‘money in the pocket’.
Aanpak
'One-company' focus
Met een multidisciplinair team het issue op ‘strategisch/klant’ niveau opgepakt (ipv admin taak) zodat proces structureel wordt verbeterd
Resultaat
> EUR 20m
- Cash calls, Oplossen disputen, Verkopen oude posities
- Hogere NPS
- ‘Huis beter op orde’; door goed lopend facturatie en betaalproces
Branche
Bouwbedrijf
Aanleiding
Teruglopende liquiditeit
Omvang bedrijf
> 5.000 medewerkers
Omzet bedrijf
> 1 miljard
Cash vrijgespeeld
Situatie
Achterstanden in te declareren werk
Bij een groot bouwbedrijf bleek dat uitgevoerde werkzaamheden vaak pas laat bij de opdrachtgever gefactureerd worden
Probleem
Veel (dure) voorfinanciering nodig in de projecten
Omdat de kosten voor deze werkzaamheden al wel betaald moeten worden is sprake van een forse voorfinancieringspositie
Aanpak
Hiaten in het operationele proces bepaald
We hebben het proces van aanbieding, contractering tot betaling in kaart gebracht en geanalyseerd op welke momenten welke stappen genomen moeten worden om sneller te kunnen factureren. Daarbij maken we onderscheid naar maatregelen die het eigen project team kan nemen en zaken die met de opdrachtgever besproken moeten worden.
Resultaat
> 60m extra cash (deels gerealiseerd)
Het project is nog gaande maar we verwachten EUR 60m aan extra cash vrij te spelen
Daarnaast is ‘het huis’ beter op orde gebracht door een strakker proces.